ALGORİTMA ve C# (C Sharp)
DEĞİŞKEN NEDİR?
- Değişkenler programın çalışması sırasında geçici olarak bazı verileri taşırlar.
- Örneğin klavyeden girilen sınav notunu bir değişkene atayıp bu değer program içinde değişik hesaplamalarda kullanılabilir.
- Aslında değişken tanımlayarak ram bellekte bazı değerler için bir alan ayırmış oluruz.
ATAMA İŞLEMİ
- Değişkenlere değer aktarmak için kullanılır.
- Matematikteki “eşittir” den farklıdır
- Atama işlemi ile sağ tarafta bulunan işlem sonucu sol taraftaki değişkene aktarılır.
ATAMA ( = )
- TOPLAM= X + Y
- Burada eşitliğin sağındaki işlem sonucu soldaki toplam değişkenine aktarılır, yani atanır.
- TOPLAM=TOPLAM+1
- Toplam değişkeninin değeri 1 arttırılır ve sonuç gene toplam değişkeninde saklanır.
- AD=”ZEYNEP”
DEĞİŞKENLER
DEĞİŞKENE DEĞER ATAMA
ATAMA ( = )
DEĞİŞKENE DEĞER ATAMA
C# ( C Sharp)
- C Sharp nesneye yönelik bir programalama dilidir.
- Ana programın kendisi de dahil olmak üzere hemen her şey nesnelerden oluşmaktadır.
- C, C++ ve Java dillerinin iyi yönlerinden faydalanılarak geliştirilmiştir.
- Özellikle .NET için geliştirilmiştir.
- Masaüstü ve Web uygulamaları geliştirebilirsiniz.
- Visual Studio gibi gelişmiş bir birleşik geliştirme ortamı (IDE) kullanılabilmektedir.
NESNEYE YÖNELİK PROGRAMLAMA
- Nesne teknolojisi, anlamlı yazılım parçalarının bir araya getirilmesidir diyebiliriz.
- Programlarda görebileceğimiz bazı nesne örnekleri
NESNEYE YÖNELİK PROGRAMLAMA
- Her nesnenin birbirinden farklı özellikleri olabilir.
- Renk, boyut, ağırlık
- Her nesnenin bazı işlemleri/yöntemleri/fonksiyonları vardır.
- Hareket et
- Çal
- Oynat
- Hızlan
- Yavaşla
Sınıf (Class) Kavramı
- Çevremizdeki dünya da nesnelerden oluşmaktadır. Bu nesnelerin genel (soyut) tanımlarına sınıf diyoruz.
- Mesela, etrafımızda farklı renk, model ve ağırlıkta arabalar var. Ama sonuçta bunların hepsi birer araba.
- Nesneye yönelik programlamada oluşturduğumuz program parçaları olan nesneler birbiriyle haberleşir, etkileşir.
VISUAL STUDIO (Yazılım Geliştirme Ortamı)
- Yazılım geliştirmede programın yazılması aşamasında farklı aşamalar vardır.
- Program Kodların Yazılması
- Programın Derlenmesi
- Programın Hatalardan arındırılması
- Programın Testin yapılması
- Visual Studio ile bu işlemleri tek bir geliştirme ortamında yapabiliriz.
- Visual Studio nun daha fazla yetenekleri de vardır.
- Visual Studio ile başlıca aşağıdaki gibi uygulamalar geliştirebiliriz.
- Windows Form (Görsel) Uygulamaları
- Konsol (Komut Satırı) Uygulamaları
- Web Uygulamaları
KONSOL UYGULAMALARI
- C# dilini tanımak için öncelikle konsol uygulamaları geliştireceğiz.
- Konsol uygulamalarında grafik ekran tercih edilmez. Yapacağımız uygulamalar metin tabanlıdır.
- Konsol uygulamaları Windows taki komut satırı ekranı gibidir. cmd ile komut satırı ekranını çalıştırabiliriz.
- Visual Studio içinde konsol uygulamaları oluşturmak için
- File/New/Project menusunu seçiyoruz.
- Karşımıza hazır şablonlar çıkıyor. Burada Visual C# şablonları içinden
- Windows/ Console Application
- Seçiyoruz ve uygulamamıza bir isim veriyoruz
- Konsol uygulamalarında görsel nesnelerin kullanılabildiği Toolbox ı kullanamayız. Dolayısı ile bunu kapatabiliriz.
- Sağ tarafta Solution Explorer vardır.
- Başlangıçta uygulama class ımızın adı program.cs dir. İstersek bunu değiştirebiliriz.
İLK C# uygulaması
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace ConsoleApplication3 {
class Program {
static void Main(string[] args) {
Console.WriteLine(“C# öğrenmeye hoş geldiniz”);
Console.ReadKey();
}
}
}
- İlk uygulamamızdaki önemli noktaları kısaca tanıtalım.
using : Bunun ile uygulamamızda kullanmak istediğimiz nesnelerin bulunduğu namespaceleri belirtiyoruz.
Namespace : Bir grup sınıfın bulunduğu yapı. Bunu C deki kütüphanelere benzetebiliriz.
Class : C# ta oluşturacağımız program da bir class tır. Dolayısı ile programımızın önüne class ifadesini koyuyoruz.
Main : Uygulamamızın başlangıç noktası Main fonksiyonudur.
Uygulamamızda çalışacak kodları Main fonksiyonu içine yazıyoruz.
Uygulama class ımız içinde en az bir ve en fazla bir Main fonksiyonu olabilir.
Ana class olmayan diğer class larımızda Main fonksiyonu bulunmamalıdır.
C# ile konsol uygulamalarında ekrana yazı yazmak veya ekrandan veri almak için Console sınıfını kullanıyoruz. Bu sınıfı kullanabilmek için aşağıdaki satır ile System namespace i programımızın en başına ekliyoruz.
using System;
Eğer Console projesi oluşturmuş isek yukarıdaki satır otomatik olarak gelir.
KONSOLDA EKRANA YAZDIRMA
Konsolda ekrana yazı yazmak için
using System; // Temel kütüphane
Console.Write(“Hoş geldin”);
Console.WriteLine(“Hoş geldin”); // Yazıp bir alt satıra geçer
KONSOLDA EKRANA FORMATLI YAZDIRMA
Konsol da bir sayının değişkenin değerini yazdırmak istiyorsak
Format stringinde ,sirano- şeklinde sirano belirtilir ve daha sonra değişkenler virgül ile birbirinden ayrılır.
int i=10;
float f=20.70F; string s=”bilimsel”;
Console.WriteLine(“Sayi 1 : {0} “, i);
Console.WriteLine(“Sayi 1 : {0} Sayi2: {1} “, i,f);
Console.WriteLine(“Sayi 1 : {0} Sayi2: {1} Karakter: {2}”, i,f,s);
Ekrana Yazı Yazdırma
using System; // Temel giriş çıkış sınıfları yer alır
//
namespace ConsoleApplication1 {
class Program {
static void Main(string[] args) { // Ana Fonksiyon
Console.Write(” Hos Geldiniz ! “); // Ekrana hoş geldiniz yazar.
Console.Write(” Bu derste “);
Console.Write(” C programlama dili ile “);
Console.Write(” program yazmayı ogreniyoruz. “);
Console.ReadKey(); // Bir tuşa basılması beklenir
}
}
} // Küme parantezleri içinde kalan blok çalıştırılır
**********************************************************************************************
using System; // Temel giriş çıkış sınıfları yer alır
//
namespace ConsoleApplication1 {
class Program {
static void Main(string[] args) { // Ana Fonksiyon
Console.Write(” Hos Geldiniz ! /n “); // Ekrana hoş geldiniz yazar.
Console.Write(” Bu derste /n”);
Console.Write(” C programlama dili ile /n”);
Console.Write(” program yazmayı ogreniyoruz. /n”);
Console.ReadKey(); // Bir tuşa basılması beklenir
}
}
} // Küme parantezleri içinde kalan blok çalıştırılır
C# DEĞİŞKEN TANIMLAMA
- C# ile değişkenler kullanılmadan önce aşağıdaki formda tanımlanmalıdır:
Veritipi değişkenismi=değer;
int a=5; // Tam sayı tanımlanmış
char k=‘b’; // Karakter tanımlanmış
string s=”bilimsel”; // Karakter ifade tanımlanmış
double c, d; // ondalıklı sayı tanımlanmış
DEĞİŞKENE DEĞER ATAMA
- Değişkenlere 2 şekilde değer atanabilir:
int a=5; // Aynı satırda atama yapıldı
int b; // değişken tanımlandı
b=20; // Atama altta yapıldı
DEĞİŞKEN TANIMLAMA – ÖRNEK
using System;
namespace ConsoleApplication1 {
class Program {
static void Main(string[] args) {
int OgrenciNot1=70, OgrenciNot2;
OgrenciNot2=90;
Console.WriteLine(“Ogrenci Not1 : {0}”,OgrenciNot1);
Console.WriteLine(“Ogrenci Not2 : {0}”,OgrenciNot2);
Console.ReadKey();
}
}
}